בטיחות, רעילות, יחסי גומלין ותופעות לוואי

לאורך ההיסטוריה אנשים ברחבי העולם חיפשו פטריות בר למאכל, ואכן, איסוף פטריות בר יכול להיות תחביב מתגמל ומעניין מאוד. עם זאת, מי שעושה זאת חייב לפעול בזהירות המרבית.

אף על פי שפטריות בר רבות הן מזינות מאוד, טעימות ובטוחות לצריכה, אכילתן של פטריות שאינן כאלו מסכנת מאוד את הבריאות ואף עלולה לגרום למוות. מסיבה זו, חיוני ללקט פטריות רק בחברת אדם שיש לו ניסיון רב בזיהוי פטריות מאכל ופטריות רעילות.

לעולם אל תצרכו את הפטריות הללו:

  1. כובע המוות (Amanita phalloides) – פטריות כובע המוות הן הרעילות ביותר מכלל הפטריות, והן אחראיות לרוב מקרי המוות הקשורים לפטריות ברחבי העולם. גדלות במדינות רבות.
  2. קונוסייב פילאריס – פטרייה זו גדלה באירופה, באסיה ובצפון אמריקה, והיא מכילה את הרעלים שיש גם בפטריית כובע המוות. לקונוסייב פילאריס יש כובע חלק דמוי חרוט שצבעו חום. הן רעילות מאוד ועלולות להיות קטלניות אם אוכלים אותן.
  3. כיפת סתיו (Galerina marginata) – ידועה גם בשם “גלרינה הקטלנית”. כיפות סתיו הן מהפטריות הרעילות ביותר. יש להן כובעים חומים קטנים, והן גדלות על עץ שנרקב.
  4. מלאך מוות (Amanita ocreata) – קשורה לפטריית כובע המוות. מלאך המוות גדלה לאורך החוף המערבי של ארצות הברית. זו פטרייה לבנה ברובה, ואכילתה עלולה לגרום למחלות קשות ולמוות.
  5. מורלים מזויפים (Gyromitra esculenta ו־Gyromitra infula) – פטריות אלו דומות לפטריות מורל אכילות, מה שהופך אותן למסוכנות במיוחד. בניגוד לפטריות מורל אמיתיות ואכילות, הן אינן חלולות לחלוטין כאשר חותכים אותן.

נוסף לפטריות המפורטות לעיל, קיימים עוד סוגים רבים של פטריות רעילות. אם אינכם בטוחים אם פטריית בר מסוימת אכילה, מומלץ להימנע ממנה. משפט מוכר בקרב מלקטי פטריות הוא: “יש מלקטי פטריות ותיקים ויש מלקטי פטריות נועזים. אין מלקטי פטריות זקנים ונועזים!”.

עצות ואמצעי זהירות לפטריות אכילה:

למען בטיחותכם, לקטו פטריות רק אם אתם מנוסים בזיהוי זנים אכילים.

  • אם אתם מעוניינים בליקוט פטריות, הירשמו להרצאה של מומחה לפטריות כדי ללמוד כיצד לזהות כראוי זנים בטוחים. ההרצאות מוצעות במכללות, באוניברסיטאות ובמועדוני מיקולוגיה.
  • חשוב לציין שלא כדאי לצרוך פטריות מאכל בר הגדלות במסגרות עירוניות, לאורך כבישים סואנים או באזורים שבהם יש סיכוי לחשיפה לחומרי הדברה. פטריות סופגות מזהמים כמו פליטת מכוניות וכימיקלים מהסביבה. 
  • כאשר אתם מחפשים פטריות, הצטיידו במדריך לליקוט פטריות, הכולל פטריות מאכל שגדלות באזורכם. הוא יעזור לכם לזהות כראוי זנים בטוחים.
  • הימנעו מלקטוף פטריות מאכל שעבר זמנן. הסימנים לכך שאסור לקטוף פטרייה כוללים בשר מתפורר, נגיעות חרקים או ריח מעופש.

תופעות לוואי הנגרמות מצריכת פטריות:

עייפות

חלק מהאנשים עלולים לחוות עייפות לאחר צריכת פטריות. אתם עלולים גם להרגיש אי־נוחות ומחסור באנרגיה. זו תופעת לוואי שכיחה בקרב אנשים רבים, והיא עלולה לגרום להימנעות מצריכתן בשגרת היומיום.

קלקול קיבה

חלק מתופעות הלוואי של הפטריות יוצרות גם בעיות קיבה. אצל אנשים מסוימים, שלשול היא בעיה הקשורה באכילת פטריות. שאר בעיות הקיבה האפשריות הן הקאות, התכווצויות ובחילות.

אי־צלילות זמנית

הכוונה היא למצב של הזיה, שבו אדם הופך להיות נעדר. הפטריות משנות את תפיסת המציאות לזמן מה לאחר צריכתן. השפעותיה של הזיה זו מושוות להשפעה הנגרמת בידי תרופות או LSD. אנשים חווים את ההשפעה הזו בתוך 20 דקות מרגע הצריכה, ולאחר 30 עד 40 דקות היא מגיעה לשיאה.

אלרגיות בעור

ידוע כי פטריות מחזקות את מערכת החיסון, אך לאנשים מסוימים הפטריות גורמות לפריחה ולגירויים בעור. אפשר לחוות גם דימום מהאף, יובש באף ובגרון ובעיות אחרות כאשר הן נצרכות בכמות עודפת.

הימנעות במהלך הריון

חלק מהרופאים מציעים לנשים להימנע מצריכת פטריות כשהן הרות או מניקות. אף שלא דווחו תופעות לוואי חמורות, עדיף להישאר בצד הבטוח ולהימנע מהן בתקופות אלו.

כאב ראש

כמה אנשים דיווחו שהם חוו כאבי ראש במשך יותר מיממה לאחר שצרכו פטריות.

חרדה

פטריות עלולות לגרום לאנשים מסוימים לחרדה קלה עד קיצונית. תופעות הלוואי מחמירות כשצורכים פטריות במינונים גבוהים.

הפרעה נפשית

זוהי תופעת הלוואי החמורה ביותר הנגרמת לאנשים מסוימים מפטריות. הכוונה היא להפרעות נפשיות כגון פחד עצום והתקפי פאניקה לאחר צריכת פטריות.

סחרחורת

חלק מהאנשים דיווחו על סחרחורת רצינית שהופיעה כמה שעות לאחר הצריכה. פטריות גם גורמות לבלבול כאשר צורכים אותן כמות גדולה.