פטריית היריסיום – Lion’s Mane

פטריית היריסיום, הידועה גם כרעמת האריה, היא פטרייה לבנה בצורת כדור בעלת קוצים ארוכים ומדובללים. אנשים יכולים לאכול אותה או לקחת אותה בצורה של תוספי מזון. מחקרים מראים שהיא עשויה להציע מגוון של יתרונות בריאותיים, כולל הפחתת דלקת ושיפור הבריאות הקוגניטיבית והלב.

 Hericium erinaceus , נקראת גם פטריית רעמת האריה, פטריית ראש הקוף, זקן סאטיר, פטריית קיפוד מזוקן, פטריית פון פון ועוד שלל כינויים, היא פטריית מאכל, צומחת בעיקר באסיה על גבי עצים עתיקים או מתים.

ניתן לזהות אותה על פי קוציה הארוכים (שאורך יותר מ-1 ס”מ), הופעתה על עצים קשים (hardwoods, בניגוד למחטניים), ונטייתה להצמיח גוש בודד של קוצים משתלשלים. את גופי הפרי ניתן לקצור לשימוש קולינרי.

ניתן לטעות ב-Hericium erinaceus עם מינים אחרים של Hericium, הגדלים באותם בתי גידול בטבע.

היא ניזונה בעיקר מעצים מתים. עם זאת, ניתן למצוא אותו גם על עצים חיים, ולכן עשוי להיות גם טפיל עצים.

פטריות רעמת האריה עשויות לעזור עם הדברים הבאים:

דלקות וחמצון

נוגדי חמצון מסייעים לגוף גם נגד חמצון וגם בהתמודדות עם דלקות. דלקות ‘תורמות’ ללא מעט מצבים רפואיים כולל סכרת, מחלות לב ומחלות אוטואימוניות.

מחקר משנת 2012 שהעריך את הפוטנציאל הרפואי של 14 סוגי פטריות מצא שלפטריית רעמת האריה יש את הפעילות נוגדת החמצון הרביעית בגובהה, אותה תיארו החוקרים כ”בינונית עד גבוהה”.

תפקוד מערכת החיסון

פטריות רעמת אריה עשויות לשפר את תפקוד המערכת החיסונית, בין היתר, גם על ידי הפחתת דלקת ומניעת חמצון. ממחקר שנעשה על עכברים עולה כי פטריות רעמת האריה עשויות להגביר את פעילות מערכת החיסון של המעי. תוצאות של מחקר נוסף מצביעות על כך שחלבון בפטריות רעמת אריה מעודד צמיחתה של אוכלוסיית חיידקי מעיים מועילים המחזקים את החסינות.

חרדה ודיכאון

תמציות מפטריות רעמת האריה עשויות להועיל בטיפול בחרדה ודיכאון. במחקר שנעשה ב-2015, עכברים שצרכו תמצית פטריות רעמת האריה הראו פחות התנהגויות דיכאוניות. החוקרים מציעים שהשפעה זו נובעת הודות לתכונות האנטי דלקתיות של התמצית.

הממצאים של מחקר מ-2018 תומכים בכך, כאשר המחברים הגיעו למסקנה שתמציות מפטרייה זו עשויות להכיל חומרים שימושיים לטיפול בהפרעות דיכאון. במחקר יפני קטן, נשים עם מגוון של תלונות בריאותיות, כולל תסמיני גיל המעבר ואיכות שינה ירודה, אכלו עוגיות המכילות תמציות רעמת אריות או עוגיות פלצבו במשך 4 שבועות. המשתתפים שאכלו את התמצית דיווחו על רמות נמוכות יותר של גירוי וחרדה מאלה בקבוצת הפלצבו.

בריאות קוגניטיבית

ייתכן שפטריות רעמת האריה עשויות להגביר את התפקוד הקוגניטיבי, אך המחקרים שנעשו עד כה בוצעו בעיקר על בעלי חיים. במחקר אחד, נראה כי תוספי התזונה של רעמת האריה העניקו לעכברים יכולות זיהוי עצמים וזיכרון טובים יותר.

חוקרים אחרים הגיעו למסקנה כי פטריית רעמת האריה עשוי להיות פוטנציאל לטפל או למנוע מחלות הגורמות לירידה ביכולות קוגניטיביות, כגון מחלת פרקינסון לבין מחלת אלצהיימר .עם זאת, עדיין אין מספיק מיד על ההשפעות של פטריות רעמת האריה על בני אדם עם מחלות אלו. במחקר יפני ישן יותר שנעשה על אוכלוסיית מבוגרים בגילאי 50 עד 80 עם ליקוי קוגניטיבי קל, נמצא שצריכה יומית של תמצית פטריות רעמת האריה במשך 16 שבועות הובילה לציונים גבוהים יותר במבחני תפקוד קוגניטיבי בהשוואה לקבוצת פלצבו. ציונים אלה ירדו שוב ברגע שהמשתתפים הפסיקו לקחת את התמצית.

בריאות הלב

תמצית רעמת האריה עשויה לשפר את בריאות הלב, אך המחקרים עד כה בוצעו בעיקר בבעלי חיים. מחקר שנעשה על חולדות הראה שלתמציות פטריות רעמת האריה עשויה להוריד רמת הכולסטרול בגוף.

מחלת הסרטן

התכונות נוגדות החמצון של פטריות רעמת האריה עשויות למלא תפקיד במניעה או טיפול  בסרטן. התוצאות של מחקר מסוים מצביעות על כך שלתמצית רעמת האריה יש פוטנציאל טיפולי בלוקמיה. מחקר אחר מראה כי תמציות פטריות אלו עשויות להילחם גם בתאי סרטן הכבד, המעי הגס והקיבה. הממצאים הללו נראים מבטיחים, אך לא ניתן כרגע לאשר שאותן השפעות יחולו על בני אדם.

סוכרת

שליטה ברמות הסוכר בדם היא המפתח לניהול סוכר. מחקר אחד מצא כי רמות הסוכר בדם בחולדות עם סוכרת היו נמוכות יותר לאחר שקיבלו תמצית פטריות רעמת האריה במשך 4 שבועות. אחד הסיבוכים של סוכרת הוא נזק עצבי הנובע מתקופות ממושכות של סוכר גבוה בדם. מחקר מ-2015 מצא כי חולדות שנטלו תמצית רעמת האריה במשך 6 שבועות, הראו תוצאות חיוביות, כולל רמות נמוכות יותר של סוכר בדם, הפחתת תחושות של כאב עצבי ושיפור בפעילות נוגדת חמצון.

בריאות מערכת העיכול

רעמת האריה עשויה לסייע לבריאות מערכת העיכול על ידי מאבק בדלקת, שיכולה להועיל לאנשים עם מחלת מעי דלקתי. הפטרייה עשויה גם להגביר את תפקוד מערכת החיסון ולעודד צמיחה של אוכלוסיית חיידקים טובים במעי. מחקר מסוים הראה כי פטריות רעמת האריה יכולות לגרום לפעילות אנטי בקטריאלית שעשויה לשפר את פעילות מערכת העיכול. מחקר אחר שנעשה על עכברים תומך בממצאים אלה בכך שהוא מראה שתמציות של רעמת אריה עשויות להגן מפני כיבי קיבה.

ריפוי פצעים ונגעים

תמציות פטריות רעמת אריה עשויות לספק יתרונות ריפוי לנגעי עור. במחקר על חולדות עם פצעי צוואר נמצא כי יישום מקומי של תמצית רעמת אריה הוביל לריפוי מהיר יותר. עם זאת, דרוש מחקר נרחב יותר בבני אדם על מנת שרופאים יוכלו להמליץ ​​על פטריות רעמת האריה לשימוש מקומי בבני אדם.

התאוששות מערכת העצבים

לפגיעה במערכת העצבים יכולה להיות השפעות משמעותיות על הבריאות. מחקר מראה כי תמציות של פטריות רעמת האריה עשויות לעודד ריפוי וצמיחה מחדש של תי עצב. מחקר אחר הראה שחולדות עם נזק עצבי שקיבלו תמצית יומית של פטריות רעמת האריה הראו התחדשות תאי עצב מהירה יותר מאשר חיות מקבוצת ביקורת.

סיכונים ותופעות לוואי

רוב המחקרים על פטריות רעמת האריה נעשו על בעלי חיים, אך נראה שדי בטוח לאכול את הפטריות הללו בכמות מתונה, כפי שעושים אנשים במדינות רבות באסיה. הבטיחות והיעילות של תוספים מפטריית רעמת האריה פחות ברורוה מכיוון שלתוספי תזונה אין את אותן תקנות כמו מוצרי מזון ותרופות (לכן יש להקפיד לרכוש תוספי פטריות מרפא ממקור מהימן ומבצע בדיקות איכות בלתי תלויות). ועם זאת, במחקרים שנעשו בבעלי חיים, אפילו מינונים גבוהים לא יצרו השפעות שליליות על המכרסמים.

אופני צריכה ומינונים

אם אתם מעוניינים לשלב פטריות רעמת האריה בתזונה שלכם כדאי לכם לבשל אותן עד שהשכבה החיצונית תהיה פריכה מכיוון שטעם הפטריה יכול להיות מר. תוספי תזונה של פטריות רעמת האריה זמינים בחנויות ובאינטרנט בצורות הבאות: כמוסות, טבליות, נוזל, אבקות. המינונים של תוספי מזון אלה משתנים, ויש לעקוב בקפידה אחר ההוראות על התווית. כמו כן, מומלץ לדון בשימוש בכל תוסף חדש עם רופא אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון כלשהי. אנשים שחווים תגובות שליליות לפטריות רעמת האריה צריכים להפסיק להשתמש בהן ולפנות לטיפול רפואי מיידי.

לסיכום

פטריות רעמת האריה ותמציותיהן נראות מאד מבטיחות במחקרים בבעלי חיים ובמעבדה. עם זאת, עדיין אין מספיק ראיות כדי לתמוך בשימוש בהם לטיפול או מניעה של כל מצב בריאותי בבני אדם. הן אמורות להיות בטוח עבור רוב האנשים למטרות קולינריות. עם זאת, מומלץ להתייעץ עם רופא או תזונאי לפני מעבר לשימוש יומיומי בפטריות רעמת האריה.