פטריית ריישי – Reishi

ריישי הינה אחת מפטריות המרפא המפורסמות ביותר בתרבויות המזרח במשך אלפי שנים. ההתייחסות המוקדמת ביותר שלה היא בספרות הרפואית הסינית, שם היא נקראת ביראת כבוד כ-“סם החיים” ו”פטריית האלמוות”. בשנים האחרונות, הן גם משמשות לטיפול במחלות ריאתיות ו סרטן. יש להן היסטוריה קלינית נרחבת של שימוש בטוח כתוסף יחיד או בשילוב עם כימותרפיה 

השם הסיני שלה, Ling Zhi,  פירושו “פטרייה אלוהית” או “עשב של עוצמה רוחנית”. ברפואה סינית מסורתית ( (TCM ריישי ידועה כמכילה את “שלושה אוצרות” ומשלבת בהרמוניה את ג’ינג (כוח החיים), צ’י (אנרגיה) ושן (רוח). כך, הפטרייה מסמלת גם הצלחה, רווחה, כוח אלוהי ואריכות ימים.

מחקר מדעי מודרני זיהה מגוון של מולקולות ביו-אקטיביות האחראיות ליתרונות של פטריית הריישי המוערכת כל כך ברפואה המזרחית.

חוקרים הצליחו לבודד מאות פוליסכרידים ותרכובות טריטרפן מריישי. פוליסרידים (רב-סוכרים) הינן שרשראות של מולקולות סוכריות בעלי מגוון תפקידים בצמחים כגון אגירת מזון (עמילן הוא סוג של רב סוכר שאחראי לכך), הגנה על מעטפת התא, ייצוב דפנות התא חיזוק מערכת החיסון באופן כללי ועוד. רב סוכרים אינם מעוכלים בדרך כלל על ידי בני אדם אולם המעבר שלהם במעי יוצר תגובות שגורמות להמרצת המערכת החיסונית ולאיזונה (כמו למשל הרב סוכר GLUCANS, שהינו שכיח בפטריית ריישי)

טריטרפנים בריישי (מעל 100 סוגי טריטרפנים בפטריית זו) אחראים בין השאר לטעמה המר של ריישי. הם אחראים גם כן לעיכוב שיחרור היסטמינים (היסטמינים אחראים לפתיחת מעברים בכלי הדם ולהיווצרות דלקות), מניעת רעילות בכבד, בעלי פעילות אנטי סרטנית (במעבדה) ופועלים להורדת לחץ דם (על ידי עיכוב אנגיוטנסין, שאחראי על כיווץ כלי דם על מנת לעלות את לחץ הדם [בין שאר התפקידים שהוא ממלא]).

בנוסף, טריטרפנים נמצאו כעוזרים לווסת את מצב הרוח ומרגיעים אלרגיות ודלקות. ותומכים בתפקוד האנדוקריני ובאיזון הורמונלי.

סקירה כללית

ריישי הוא אחד ממרכיבי היסוד הידועים והמוערכים ביותר ברפואה של תרבויות מזרחיות רבות במשך כמעט 2,000 שנה. שמו המדעי הפורמלי של ריישי, Ganoderma lucidum,  הידוע בכיפותיו בצורת הכליות ובגוון האדום-חום המבריק שלו, נובע מהשורשים היווניים ganos,  שפירושם “בהירות, ברק”, דרמה או “עור”, ו-lucidum,  שפירושו “זוהר”. ” הפטרייה גדלה בדרך כלל על גזעי עץ מתפוררים באזורי היער הממוזגים של אסיה, אירופה, דרום אמריקה וארצות הברית. הכיפה שלה יכולה להגיע לקוטר של שמונה סנטימטרים.

פטריות ריישי, כמו רוב הפטריות, מורכבות מ- 90% מים ו-10% מוצקים. הן מכילות מאקרו-נוטריינטים: חלבון, פחמימות מורכבות וכמות קטנה של שומן. עשירות במינרלים, כולל אשלגן, זרחן, אבץ ומנגן, ריישי מספק עוד הרבה מיקרו-נוטריינטים חיוניים נוספים. בנוסף, מדענים זיהו בפטריית ריישי כ-400 תרכובות ביו-אקטיביות הכוללות פוליסכרידים, טריטרפנואידים, נוקלאוטידים, סטרולים, סטרואידים, חומצות שומן וחלבונים/פפטידים.

ריישי פראי הוא נדיר להפליא; לכן, פעם אוצר זה היה שמור רק לקיסרים ומלכים. למרבה המזל, מיקולוגים טיפחו בהצלחה צורות חזקות וזמינות ביולוגית של פטריית מרפא זו על מצעים מזינים כמו שיבולת שועל אורגנית (ניתן לגדל פטריות ריישי בבית בסביבה מבוקרת) והיא זמינה בצורות שונות, כולל אבקות אורגניות מאושרות וקפסולות נוחות, לריישי טעם מעט מריר, אך ניתן לערבב אותו לתוך משקאות חמים וקרים או מתכונים יצירתיים. ניתן לצרוך אותו בכל שעה של היום.

היתרונות של פטריות ריישי לבריאות ואיכות חיים

היתרונות של ריישי מגוונים ורחבים בשל התרכובות הביו-אקטיביות הרבות שלה. אלה כוללים בטא-גלוקנים פוליסכרידים וטריטרפנים. להלן כמה מהיתרונות החשובים ביותר של פטריות ריישי:

תמיכה במערכת החיסון

שמירה על מערכת החיסון שלך במצב תקין היא אסטרטגיה יזומה ומונעת. ריישי תומכת במערכת החיסון באמצעות:

תרכובות פוליסכרידים המצויות בפטריות ריישי מועילות למערכת החיסון במספר דרכים. על ידי הפעלת תאי חיסון כגון מקרופאגים ותאי T ריישי משפיע על חסינות התא. כגירוי להגברת רמות האימונוגלובולינים, ריישי משפיע גם על חסינות הומורלית (מערכת החיסונית המורכבת מתאי חיסון הנמצאים בדם. בשונה למערכת החיסון התאית). בדרך זו, ריישי מקדם את ההגנה של הגוף מפני פתוגנים כמו חיידקים ווירוסים.

מערכת חיסונית פעילה מדי עלולה לגרום לתגובות אלרגיות ודלקות. ריישי עוזר לווסת את המערכת החיסונית במידת הצורך כדי למנוע תגובות יתר אלו.

בעל השפעות אדפטוגניות

ריישי היא פטרייה ברפואה הסינית המסורתית ((TCM כאדפטוגן מוביל. אדפטוגנים הם חומרים טבעיים שעוזרים לגוף להתגבר ולהסתגל לגורמי לחץ פיזיים, כימיים וביולוגיים. באמצעות פעולות הכוללות תיווך, וויסות, התרכובות הביו-אקטיביות של ריישי פועלות יחד כדי לתמוך בתגובות הגוף ללחץ.

* המונח אדפטוגן שייך לעולם הרפואה הצמחית ואינו לגמרי מקובל בעולם הרפואה הקונבנציונאלית.

ריישי זוכה להערכה רבה בזכות תמיכתה במערכת האנדוקרינית, במיוחד בקליפת האדרנל, המסייעת באיזון רמות הורמוני הלחץ קורטיזול ואדרנלין.‡ מחקרים העלו כי נטילת ריישי באופן קבוע יכולה לעזור ב:

הפחתת חרדה

יכולת להתמקד לאורך זמן

איזון ושלווה ובקידום שינה נינוחה

מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה

פוליסכרידים נוגדי חמצון כמו אלה שנמצאים בריישי יכולים לנטרל רדיקלים חופשיים: אטומים, מולקולות ויונים המיוצרים בדרך כלל כתוצאה מתהליכים תאיים רבים. האלקטרונים הבלתי מזווגים שלהם הופכים אותם לתגובתיים מאוד ומסוגלים לגרום נזק לרקמות. מחקרים שנעשו בבעלי חיים ותרבויות חיות מציעות כי נוגדי החמצון החזקים בריישי עשויים לעזור לגוף לשמור על חסינות מפני פגיעה של רדיקלים החופשיים.

מאחר שלחץ חמצוני מזקין את התאים והרקמות של הגוף, ריישי עשוייה לעזור להילחם בהשפעות מאיצות הזדקנות ומזיקות לתאים של רדיקלים חופשיים.

בעל תכונות מגנות לב

מייחסים לפטריית ריישי לעתים קרובות מספר תכונות מגנות לב. חוקרים דיווחו כי תרכובות פעילות בריישי, במיוחד טריטרפנים, יכולות לתמוך בניהול לחץ דם וכולסטרול. ריישי תומכת בזרימת הדם ובצריכת החמצן בשריר הלב. זה, בתורו, עשוי גם לעכב את הצטברות טסיות הדם שגורמות לקרישי דם מסוכנים.

תופעות לוואי

בשימוש במשך שלושה עד שישה חודשים, פטריית ריישי עלולה לגרום לתגובה אלרגית הקשורה ליובש ב:

היא יכולה גם לגרום ל:

סיכונים

נטילת פטריות ריישי עשויה להיות מסוכנת יותר אם אתם סובלים מ- לחץ דם נמוך או אם אתם נוטלים טיפול להעלאת לחץ הדם, נוטלים תרופות לסוכרת , או סובלים נוטלים תרופות לדיכוי מערכת החיסון.

מינונים גבוהים יותר של פטריית ריישי עשויים להגדיל את הסיכוי לדימום אצל אנשים שיש להם ספירת טסיות נמוכה מאוד.

אינטראקציות בין תרופתיות

 פטריית ריישי עלולה להגביר את הסיכון לדימום. שוחחו עם הרופא שלכם לפני נטילת פטריית ריישי אם אתם משתמשים בתרופות נוגדות קרישה או נוגדי טסיות כגון:

פטריית ריישי עשויה גם להתנגש עם תרופות ללחץ דם גבוה .

אם אתה נוטלים צמחי מרפא או תוספי מזון אחרים שעשויים למנוע קרישת דם תקינה או להוריד את לחץ הדם. גינקו (עץ נוי שמקורו בסין) ושמן דגים הן שתי דוגמאות.

ספרו לרופאים שלכם על כל תוספים שאתם לוקחים, גם אם הם טבעיים. בדרך זו, הרופא שלכם יוכל לבדוק תופעות לוואי אפשריות או התנגשות עם תרופות או מזונות. הם יכולים ליידע אתכם אם התוסף מהווה סיכון עבורכם.

האם ניתן להשיג פטריות ריישי באופן טבעי ממאכלים?

פטריית ריישי מעובדת ונמכרת כתוסף מזון רגיל, אבל היא עשויה להיות קשה ומרירה.

כאשר היא נצרכת מסיבות בריאותיות, היא בדרך כלל מיובשת או נלקחת כתמצית, בצורה של כמוסה, אבקה או נוזל (תמצית)

מציאת תוסף ריישי איכותי

חשוב לזכור שתוספי ריישי שונים באופן משמעותי אחד מהשני. יש להקפיד על מציאת מוצר איכותי המעובד על פי נהלי הייצור הטובים (GMP, FDA) ואשר נבדק על ידי מעבדות מצד שלישי (לא של היצרן ולא של המוכר)

מינונים

מינונים לנטילת פטריית עשויים להיות תלויים בגורמים הכוללים:

  • גיל
  • מצב שעבורו רושמים את הפטרייה
  • צורת הפטרייה
  • בריאות כללית

אבל כל אחד מאלה הוא מנה יומית אוראלית טיפוסית:

  • 1.5  עד 9 גרם פטריות מיובשות גולמיות
  • 1  עד 1.5 גרם אבקת ריישי
  • 1 מיליליטר של תמיסת ריישי (טינקטורה)