סוגי פטריות, שרפרפות, עובשים

סוגי פטריות

פטריות מגיעות בצורות, צבעים וגדלים רבים. הן קיימות בכל העולם והן חשובות לחיינו כמו חיטה, בקר, דגים או כל יצור חי אחר. הנה רק כמה מהסיבות להתפעל מצורת חיים זו.

מה כל כך מיוחד בפטריות?

  • ללא סוגי הפטריות השונות על פני כדור הארץ, עד מהרה נהיה שקועים עד הברכיים בעלים מתים ושאר חומרים אורגניים שיסרבו להירקב. 
  • עצים שמתו ימשיכו לשכב היכן שנפלו. רק פטריות יכולות לפרק ליגנין (lignin), החומר הקשה בלב רקמת העצים.
  • היבולים שלנו ייכשלו מכיוון שהחומרים התזונתיים שפטריות ממחזרות מרקמות צמחים מתות לא יהיו זמינים ליבולים חדשים יותר.
  • חיות משק חשובות כמו כבשים לא יוכלו לעכל דשא ללא העזרה שהם מקבלים מפטריות ידידותיות.

איך היו היערות והשדות שלנו נראים בלי כל הפטריות המדהימות ביופיין בסתיו? עמוד זה סוקר קבוצה חשובה מאוד זו של יצורים חיים שבסך הכל, כולנו צריכים להיות אסירי תודה על קיומן.

מהן בעצם פטריות?

מדענים נהגו לשייך את הפטריות לממלכת הצמחים, בעיקר בגלל שחשבו שהן לא מסוגלות לנוע בכוחות עצמן. מחקר מעמיק יותר הראה, עם זאת, שלפטריות מסוימות יש שלבי רבייה הכוללים גמטות (תאי רביה) שיכולים לשחות.

אולם, הדרך הברורה ביותר שבה פטריות נבדלות מצמחים היא שהן אינן מייצרות מזון מאור השמש ופחמן דו חמצני. אלא דווקא כמו בעלי חיים, פטריות ניזונות על ידי עיכול וספיגה של מה שהם צריכים מסביבתן. והן צורכות חמצן ופולטות פחמן דו חמצני. כך שלמעשה הן יותר קרובות לבעלי חיים מאשר לצמחים. כיום, פטריות זוכות לממלכה משלהן.

סוגי פטריות לפי משפחה

בתוך ממלכת הפטריות, אלו הן המשפחות החשובות ביותר.

Basidiomycota : משפחה זו כוללת פטריות ושרפרפות (ביטוי עממי לפטריות רעילות או לא אכילות בעליל).

Ascomycota : המכונה לפעמים פטריות שק, לבני משפחה זו יש לעתים קרובות גופי פרי חיים ומושכים את העין. קבוצה זו כוללת את המורל הטעים מאוד (ראה להלן) והכמהין. הוא כולל גם את מיני הפניצילין שנתנו לנו את האנטיביוטיקה היעילה הראשונה.

Neocallimastigomycota : פטריות אלו חיות בדרכי העיכול של בעלי חיים אוכלי צמחים כמו כבשים. האנזימים שהן מייצרות מפרקים פוליסכרידים כמו תאית, החומר הקשה שנותן לצמחים את כוחם. ברגע שהפטריות הללו סיימו  לעשות את עבודתן, הן הופכות לפחמימות פשוטות שיכולות לשמש כמזון כבשים.

Blastocladiomycota : משפחה זו מורכבת בעיקר מפטריות שהן סוג של טפילים אשר נמצאות על גבי אדמה או מים מתוקים. אלו מעכלים דטריטוס (חלקיקים אורגניים) מכל הסוגים.

Glomeromycota : זוהי משפחה מאוד מיוחדת של פטריות שחיות בסימביוזה עם שורשי עצים

Chytridiomycota : פטריות עתיקות אלו מעכלות חלבונים קשים כמו קרטין (נפוץ בעור ובשיער) וצ’יטין (נפוץ במיוחד בשלד החיצוני של חרקים).

Microsporidia : זוהי קבוצה קטנה של פטריות חד-תאיות וטפיליות שמדביקות בעיקר חיפושיות.

איך הן אוכלות?

כמו רוב הפטריות, Basidiomycota הם ספרוטרופיים, מה שאומר שהן מפרקות חומר מת, כולל החומרים הצמחיים הקשים ביותר כמו ליגנין – מרכיב מבני עיקרי של עצים.

מתחת לאדמה, Basidiomycota מייצרת רשתות גדולות של צינורות זעירים הנקראות “היפיות”. אלה צומחות דרך חומר צמחי ובעלי חיים מתים על ידי הפרשת אנזימים הממיסים מסלול. החומר המומס נספג ומתעכל כמזון.

איך הם מתרבים?

גופי הפרי שאנו רואים מעל פני הקרקע מפזרים נבגים, המתפתחים לפרטים חדשים. חלק מגופי הפרי הללו תורמות לארוחות טובות מאוד. אחרים, כמו האמניטה בתמונה השנייה, יגרמו לך לחלות מאוד. זהירות!

Phylum Ascomycota

Ascomycota היא קבוצת הפטריות הגדולה ביותר עם למעלה מ-64,000 מינים. חלק מהפטריות הללו יקרות מאוד. ישנן שתי קבוצות עיקריות, או subphyla: Pezizomycotina ו- Saccharomycotina .

Subphylum Pezizomycotina

לכל הפטריות במשפחה זו גופי פרי יחסית דומים (דומיי שק). פטריות כוללות פטריות מורל , כמהין, ergot, ופטריות כוס. כמהין ( סוג פקעת ) הם אחד המאכלים היקרים ביותר על פני כדור הארץ. אי אפשר לגדל כמהין בקנה מידה גדול, והן נדירות מאוד אפילו בבתי הגידול הטבעיים האהובים עליהם.

חזירים או כלבים בעלי אפים רגישים במיוחד משמשים לאיתור גופי הפרי התת-קרקעיים היקרים ביותר. כמהין לבנות עולות לפעמים בסביבות 5 דולר לגרם (2,000 דולר לפאונד), אך ערכם משתנה בכל עונה בהתאם להיצע.

Subphylum Saccharomycotina

קבוצה זו כוללת את רוב השמרים , כולל שמרי האפייה החשובים מאוד. הפריחה הלבנה על ענבים היא תערובת של שמרי בר ועובשים. בעבר הסתמכו על שמרים טבעיים הקיימים על ענבים לתסיסת המיץ ולייצר יין.

כיום, ייננים מסחריים נוהגים להחדיר מיץ ענבים במינון גבוה של זן בודד של שמרים שגדלו במיוחד כמו Saccharomyces cerevisiae במקום להסתמך על שמרי הבר שגדלים לאט יותר. לא משנה באיזה שמרים משתמשים, התהליך הוא בעצם זהה. השמרים צורכים סוכר (ללא צורך בחמצן) ומייצרים אלכוהול ופחמן דו חמצני בתהליך התסיסה.

פטריות מזיקות

רוב הפטריות מועילות. פטריות מסוימות מייצרות מרכיבים נפלאים כמו שהם, ושמרים עוזרים לנו ליצור חלק ממזונות הבסיס שלנו כמו לחם. פטריות אוכלות דטריטוס שומרות על הגידולים שלנו באספקת חומרי הזנה באמצעות מיחזור יעיל של חומרים אורגניים מתכלים. עם זאת, ישנן כמה פטריות שיכולות להזיק לבני אדם.

הנבגים מחלק מהאסקומיקוטות, כמו טחב אבקתי, מהווים בעיה רצינית עבור גננים וחקלאים, במיוחד בשנים רטובות.

מחלת תפוחי אדמה מאוחרת נגרמת על ידי Phytophthora infestans , שאינה פטרייה אמיתית אך קשורה מאוד. זה ותבניות מים אחרות הופכות רקמות צמחיות לעיסה. 

במאה ה-19, רוב האוכלוסייה האנושית באירלנד הסתמכה על תפוחי אדמה למאכל. מחלת תפוחי האדמה שהיכתה בה חיסלה את היבולים ומיליוני אנשים מתו או נאלצו להגר.

פטריות, במיוחד עובש, עלולות להשפיע על מזון מוכן כמו לחם, שימורי פירות, חמוצים וגבינה. אם עובש חדר עמוק לתוך המזון, יש להשליך אותו.

ארגוט היא פטרייה מעניינת שיכולה לשגשג בדגנים מאוחסנים כמו שיפון אם הם הופכים לחים. ההזיות והעוויתות שנגרמו על ידי בליעת ארגוט היו אחראים ל”אש הקדוש אנתוני” במהלך ימי הביניים. קהילות שלמות נתפסו עם תסמינים מוזרים שיוחסו לעתים קרובות לכישוף.ה-LSD פותח מפטרייה זו.

מחלת הבוקיצה ההולנדית אחראית למותם של מיליוני עצי בוקיצה ברחבי העולם. חיפושיות שנשאו מתחת לקליפת עצי בוקיצה נושאות פטרייה הפולשת לרקמות הפנימיות של העצים.

כמה מינים של פטריות טפיליות משפיעות על דגי גידול ודגי בר. ריקבון הפטריות על פיסת עץ מתפרקת זו מכונה ריקבון חום.

פטריות ריקבון עץ

סוגי הפטריות הגורמים לריקבון העץ חיוניים במיחזור חומרי הזנה מעצים שנפלו, אך עלולות להוות איום בבתי עץ ובבניינים אחרים. בדרך כלל, ריקבון מוחלט של עצים מתים כרוך בסוגים רבים של פטריות. פטריות ריקבון עץ מחולקות בדרך כלל לשלוש קבוצות:

פטריות ריקבון חומות: מייצרות מי חמצן התוקף תאית

פטריות ריקבון רכות: מייצרות אנזים בשם צלולאז המעכל תאית

פטריות ריקבון לבן: מייצרות אנזימים המסוגלים לעכל ליגנין

למרות הנזק שפטריות יכולות לעשות לבתים ולמזונות, אני עומד על האמירה המקורית שלי. פטריות, בסך הכל, טובות לנו, ואנחנו צריכים להיות אסירי תודה עליהן