פטריית טרמלה – Tremella

פטריה לבנה Tremella fuciformis היא פטריית בר אכילה הגדלה על קליפת עצים וענפים, במיוחד על עצים רחבי עלים. היא בשימוש ברפואה סינית מסורתית במשך מאות שנים. כיום, היא זוכה לשבחים בשל היתרונות הרפואיים שלה בעיקר בשל השפעות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון.

פטריה לבנה היא פטריית מאכל השייכת למשפחת ה-Tremellaceae,היא ידועה גם כפטריית שלג, אוזן כסף, אוזן שלג, אוזן עץ לבנה ופטריית ג’לי לבנה – בשל תכונותיה האופייניות ובגלל שהיא בדרך כלל מחוברת לענפים שנפלו של עצים רחבי עלים.

לפטריה צבע לבן עד צהוב חיוור, מרקם רך דמוי ג’לי שהוא כמעט שקוף, וצורה שמזכירה אלמוגים מתחת למים. גדלה בדרך כלל באסיה אך ניתן למצוא אותה גם באקלים טרופי ברחבי העולם, כולל דרום ומרכז אמריקה, אוסטרליה, ניו זילנד ואיי האוקיינוס ​​השקט.

הטרמלה משמשת כצמח מרפא ברפואה הסינית במשך מאות שנים כדי לקדם בריאות ואריכות ימים.

תזונה

כרגע אין מידע זמין על הערך התזונתי של פטרייה לבנה. עם זאת, סביר להניח שהפרופיל התזונתי שלו דומה לזה של פטריות בר אחרות – או פטריות בכלל. בסך הכל, פטריות נוטות להיות דלות בקלוריות ומספקות כמויות קטנות של חלבון וסיבים.

פטריות, באופן כללי, מספקות גם כמויות קטנות של ויטמין D, אבץ, סידן ופולאט, הממלאים תפקיד מפתח בחסינות, בריאות העצם והתפתחות המוח, בהתאמה.

יתרונות 

אנטי דלקתי

דלקת היא דרך טבעית שהגוף שלך מגיב לפציעה ותומכת בתהליך הריפוי. הדקלת בדרך כלל חולפת לאחר שהפצע החלים,עם זאת, אם הגוף נשאר במצב קבוע של דלקת, זה נקרא דלקת כרונית. מצב  הקשור לסיכון מוגבר למחלות לב וסרטן. דלקת כרונית קשורה גם לרמות מוגברות של סמנים פרו-דלקתיים כמו תחמוצת חנקן, אינטרלוקין-1 בטא, אינטרלויקין-6 וגורם נמק-אלפא של הגידול.

מחקרים במבחנה מצביעים על כך שלתמצית פטרייה לבנה יש פעילות אנטי דלקתית המסוגלת להוריד את הסמנים הפרו-דלקתיים.

תכונות נוגדות חמצון

אם הגוף נחשף ליותר מדי רדיקלים חופשיים, זה יכול להוביל ללחץ חמצוני, שעלול לגרום להשפעות בריאותיות שליליות כמו נזק לתאים ולרקמות, נוגדי חמצון הם מולקולות שעוזרות לנטרל רדיקלים חופשיים, ובכך להגן על הגוף מלחץ חמצוני.

מחקרים במבחנה מראים שפוליסכרידים של פטריות לבנות עשויים להפחית את הלחץ החמצוני על ידי מאבק ברדיקלים חופשיים. זה מסייע בהגנה מפני מצבים כרוניים מסוימים.

שיפור בריאות המוח

פוליסכרידים של פטריות לבנות עשויות להגן על תאי המוח מפני נזק לתאי עצב ומחלות ניווניות, מחקר במבחנה מצא שתמצית פטרייה לבנה עשויה להפחית רעילות מוחית הנגרמת על ידי בטא עמילואיד – חלבון שבכמויות גבוהות נקשר להתפתחות מחלת אלצהיימר. מחקרים נוספים מצאו שתמצית הפטריה עשויה לשפר את הזיכרון, במיוחד בפרמטרים של זיכרון לטווח קצר. באופן דומה, מחקר אחר הראה שטיפול יומי עם תמצית פטרייה טרמלה הפך משמעותית את אובדן הזיכרון שנגרם על ידי שימוש בתרופות מרשם.

חיזוק מערכת החיסון 

תרכובות ביו-אקטיביות בפטרייה טרמלה עשויות לעורר חלק מתאי ההגנה של מערכת החיסון. מחקר מבחנה הגיע למסקנה שחלבון שנמצא בפטרייה לבנה עשוי לעורר פעילות מקרופאגים – סוג של תאי דם לבנים שהורגים חיידקים ומחסלים רקמות פגומות. מחקר אחר הראה שהפוליסכרידים שלו עשויים לעזור לווסת את התגובה החיסונית ולהפחית תמותה הקשורה לזיהום בזיהום שנגרם. עם זאת, יש צורך במחקר אנושי נוסף כדי להבין טוב יותר מה זה אומר לבריאות האדם.

שיפור מראה העור 

פטריה טרמלה פופולרית בתעשיית היופי בשל תכונות האנטי-אייג’ינג והלחות שלה. הפוליסכרידים שלה עשויים לשפר את הלחות העור על ידי הפחתת אובדן מים וקולגן בעור לאחר חשיפה לשמש או אולטרה סגול. יתרה מכך, פוליסכרידים של פטריות לבנות יוצרים סרט שקוף המשפר את אצירת המים כאשר הם על העור. לפיכך, הם עשויים לפעול כחומרי לחות טבעיים וכסוכנים נגד קמטים.

שליטה ברמות הסוכר בדם

פוליסכרידים של פטריות לבנות עשויות לסייע בהורדת רמות הסוכר בדם על ידי פעולה במספר מסלולים נגד סוכרת. לדוגמה, מחקר בבעלי חיים קבע שפוליסכרידים של פטריות לבנות עשויים להוריד במידה ניכרת את רמות הסוכר בדם ולשפר את הרגישות לאינסולין, זו הדרך שבה תאי הגוף מגיבים להורמון האינסולי. בנוסף, מחקרים במבחנה מצאו שתמצית פטרייה לבנה עשויה להשפיע באופן חיובי על אנזימים והורמונים הקשורים לסוכרת. המחקרים מצביעים על כך שפטרייה לבנה עשויה לעכב את פעילות אלדוזה רדוקטאז. רמות מוגברות של אנזים זה עלולות לגרום לנזק לעיניים ולעצבים אצל אנשים עם סוכרת.  מחקרים אחרים מראים שפוליסכרידים של פטריות לבנות יכולים לנרמל את רמות הרזיסטין והאדיפונקטין – שני הורמונים שעלולים להוביל לתנגודת לאינסולין כשהם משתנים. 

הורדת הסיכון למחלות לב

תרכובות בפטרייה טרמלה עשויות גם להגן מפני מחלות לב,  מחקר מבחנה הראה שפעילות נוגדת החמצון של הפטרייה עשויה למנוע חמצון של כולסטרול LDL (רע), עדויות מראות שחמצון LDL מעורב בתחילתה והתקדמות של טרשת עורקים – הצטברות רובד בעורקים – נחשב לגורם סיכון ליתר לחץ דם ושבץ מוחי. 

תופעות לוואי וחסרונות 

אין דיווחים על תופעות לוואי לא רצויות או רעילות כתוצאה מצריכת פטריות לבנות. למרות זאת, לא מומלץ לחפש מזון לפטרייה לבנה בטבע. אתה מסתכן לטעות בין פטריות מאכל לרעילות, מה שמהווה דאגה בריאותית רצינית.

לסיכום

פטריה לבנה היא פטריית בר רפואית שנמצאת בשימוש ברפואה הסינית המסורתית במשך מאות שנים. היא עשירה בסיבים ובפוליסכרידים, המספקים לו יתרונות בריאותיים כמו שיפור המוח, הלב, העור ובריאות החיסון. עם זאת, זכור כי מחקר אנושי מוגבל וכי רוב היתרונות לכאורה הם רק בעקבות ניסויי מעבדה על בעלי חיים.