פטריית צ׳אגה – Chaga

פטריית הצ’אגה גדלה על עצי ליבנה בכל חצי הכדור הצפוני. במראה היא דומה לגוש עפר ​​כהה יותר מאשר פטריה ונבדלת משאר פטריות בשל צבע הרקמה הכתומה שלה.

העניין בפטריית הצ’אגה וסוגולותיה הרפואיות הולך וגובר בשנים האחרונות בקרב תעשיית הבריאות. כמה מחקרים על פטריות צ’אגה כבר הניבו תוצאות מבטיחות.

פטריות צ’אגה עשירות במגוון רחב של ויטמינים , מינרלים וחומרים מזינים, כולל:

  • ויטמינים מקבוצת B
  • ויטמין D
  • אֶשׁלָגָן
  • רובידיום
  • צסיום
  • חומצות אמינו
  • סִיבים
  • נְחוֹשֶׁת
  • סֵלֶנִיוּם
  • אָבָץ
  • בַּרזֶל
  • מַנגָן
  • מגנזיום
  • סידן

פטריית צ’אגה ייתכן ועוזרת להאט את תהליך ההזדקנות

מתח חמצוני גורם לסימני הזדקנות פיזיים, כגון קמטים, עור רפוי ושיער אפור. חשיפה לשמש, זיהום ושאר מקורות נזק יוצרים יותר מדי רדיקלים חופשיים שהגוף יכול לנטרל, מה שמאיץ את תהליך ההזדקנות של העור.

בתיאוריה, אספקה ​​של יותר נוגדי חמצון לגוף יכולה להאט את תהליך ההזדקנות, או אפילו להפוך סימני הזדקנות גלויים.

למרות שאף מחקר לא קישר באופן סופי את צ’אגה ליתרונות אנטי-אייג’ינג, היעילות שלה במלחמה בצורות אחרות של מתח חמצוני מרמזת שהיא יכולה גם להילחם בזקנה.

הורדת כולסטרול

פטריות צ’אגה מכילות נוגדי חמצון רבים אשר עשויים להפחית ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) , מה שמכונה הכולסטרול ה”רע “.

כולסטרול גבוה הוא גורם סיכון משמעותי למחלות לב , ולכן פטריות צ’אגה יכולות להיות שימושיות במאבק נגד מחלות לב וכלי דם.

מניעה ומלחמה בסרטן

יותר ויותר, חוקרים לוקחים ברצינות את האפשרות שפטריות צ’אגה עשויות למנוע סרטן ולהאט את צמיחתו.

צ’אגה עשירה בנוגדי חמצון, שהם כימיקלים המסייעים במניעת נזק לתאים הנגרמים מרדיקלים חופשיים או מחומרים מחמצנים למיניהם. כאשר הגוף אינו מסוגל לייצר מספיק נוגדי חמצון כדי למנוע את הנזק הזה, נוצר לחץ חמצוני. לחץ חמצוני עלול לגרום לסרטן ולשורה של בעיות בריאותיות אחרות.

מחקר משנת 2010 מצא שפטריית צ’אגה יכולה להאט את צמיחתם של תאי סרטן ריאות, שד וצוואר הרחם בצלחת פטרי. אותו מחקר מצא גם שצ’אגה יכולה להאט את צמיחת הגידולים בעכברים. מחקר מ-2009 מצא שטריטרפנים, התרכובות המצויות בצ’אגה ובכמה פטריות אחרות, גורמות להרס עצמי של תאי הגידול. לעומת זאת, בניגוד לטיפולי סרטן אחרים, לא נראה שפטריית צ’אגה פוגעת בתאים בריאים.

למרות שמחקרים אחרים מצאו תוצאות מבטיחות דומות, כולם בוצעו על בעלי חיים או במעבדה. כדי להוכיח באופן חד משמעי את היתרונות האנטי-סרטניים של צ’אגה, החוקרים יצטרכו לערוך מחקרים מקיפים על בני אדם.

הורדת לחץ דם

מחקרים מראים שלחץ חמצוני תורם ליתר לחץ דם . אנשים עם לחץ דם גבוה נוטים יותר להתקפי לב, שבץ מוחי ובעיות לב וכלי דם אחרות. נוגדי החמצון של פטריית צ’אגה יכולים להיות בעלי תפקיד פוטנציאלי בהורדת לחץ הדם ותרומה כללית לבריאות הלב וכלי הדם.

תמיכה במערכת החיסון

ציטוקינים הם השליחים הכימיים של מערכת החיסון. הם חלבונים הממלאים תפקיד חיוני בגירוי תאי דם לבנים, שהם קו ההגנה הראשון של מערכת החיסון נגד מגוון מחלות. ממחקר שנעשה על עכברים עולה כי פטריית צ’אגה עשויה לעזור לווסת את ייצור הציטוקינים, לתמוך במערכת החיסון על ידי סיוע לתאים לתקשר זה עם זה. תרומה זו יכולה לעזור לגוף להילחם בזיהומים, מהצטננויות קלות ועד מחלות מסכנות חיים.

לחימה בדלקת

כאשר הגוף נלחם במחלה, הדלקת מתגייסת למאבק. אבל לפעמים, הדלקת הופכת מפעולה קצרת טווח לבעיה בריאותית כרונית. מחלות מסוימות, במיוחד מצבים כרוניים כגון דלקת מפרקים שגרונית קשורות לדלקת. מחקר שנעשה לאחרונה מצביע על כך שחלק מהמצבים שאינם נחשבים דלקתיים, כולל דיכאון, עשויים להיגרם בחלקם בגלל דלקת כרונית. תפקידה של צ’אגה בוויסות ייצור הציטוקינים עשוי גם לסייע בשליטה בדלקת. ייתכן ופטריית הצ’אגה יכולה למלא תפקיד גם במלחמה במחלות אוטואימוניות ואולי בכמה מחלות אחרות.

הורדת רמת הסוכר בדם

לפטריית צ’אגה עשוי להיות גם תפקיד במאבק בסוכרת . מחקר משנת 2006 מצא שפטריות צ’אגה יכולות להוריד את רמת הסוכר בדם בחולדות. המכרסמים עברו הנדסה גנטית על מנת לההפך לסכרתיים ולסובלים מהשמנת יתר. לאחר אכילת פטריות צ’אגה במשך 8 שבועות, רמות הסוכר בדם שנצפו היו נמוכות יותר. למרות שעדיין לא נעשה מחקר על בני אדם, הממצאים עד כה מראים שפטריית צ’אגה עשויה לתרום לטיפול חלופי לסוכרת בעתיד.

התמודדות עם תופעות לוואי של תרופות

המחקר עדיין בחיתוליו, אבל אם טיפול בפטריית צ’אגה יתברר כיעיל במלחמה במחלות כמו סרטן ודלקות פרקים, היא יכולה להיות אלטרנטיבה טובה לטיפולים מסורתיים. טיפול באנשים עם פטריות צ’אגה יוכל למנוע מהם את תופעות הלוואי של טיפולים אחרים, כגון כימותרפיה, הקרנות ותרופות שונות שנרשמו למחלות כרוניות.

טיפים

פטריית צ’אגה זמינה כתוסף מזון ונצרכת גם בתה צמחים. אנשים המעוניינים להכין תוספי צ’אגה משלהם, או המעוניינים לשלב צ’אגה בתזונה שלהם, צריכים להתייעץ עם רופא לפני שהם עושים זאת. הצריכה היומית הנכונה של צ’אגה משתנה בהתאם למטרות הטיפול.

צ’אגה אינה תחליף לצורות אחרות של טיפול רפואי, ולכן אנשים הסובלים ממצבים כמו סרטן, סוכרת או לחץ דם גבוה צריכים להמשיך בטיפול הרגיל שלהם. במקום זאת, ניתן לשלב צ’אגה כתוסף בהנחיית רופא.

סיכונים

כמו עם תוספי מזון ותרופות אחרות, פטריית צ’אגה טומנת בחובה כמה סיכונים. היא יכולה לעורר תופעות לוואי ועלולה גם ליצור אינטראקציה מסוכנת עם תרופות מסוימות.

מכיוון שצ’אגה מורידה את רמת הסוכר בדם, היא עלולה להיות מסוכנת עבור אנשים הנוטלים אינסולין ותרופות אחרות להורדת סוכר בדם.

כדי למזער את הסיכונים בשימוש בפטריות צ’גה, יש לשקול את הדברים הבאים:

המשיכו ליטול את התרופות הקבועות שלכם, שכן צ’אגה אינה תחליף לרפואה המסורתית. ספרו לרופא על כל התרופות שאתם משתמשים בהם באופן קבוע. בדומה לתרופות ותוספי מזון אחרים, פטריית צ’אגה עשויה לשנות את היעילות של תרופות שונות.

רשמו את כל תופעות הלוואי שאתם חווים בזמן השימוש בפטריית צ’אגה. למרות שאלו נדירות, צ’אגה יכולה לעורר תגובה אלרגית אצל אנשים מסוימים. בעיות נשימה, שינויים בקצב הלב ואובדן הכרה הם מצבי חירום רפואיים.

הימנעו משימוש בתוספים צמחיים אחרים בזמן נטילת פטריית צ’אגה, אלא אם כן רופא יעץ אחרת.

ישנו מגוון רחב של מוצרי פטריות צ’גה באינטרנט. חקרו מותגים של תוספי מזון וקנו צ’אגה ממקורות עם מוניטין, מכיוון שהצ’אגה אינה מפוקחת על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).