פטריית קורדיספס – Cordyceps

קורדיספס היא פטרייה שנודעת בתכונות האנטי-דלקתיות והאנטי-חמצוניות שלה. היא נמצאת אלפי שנים בשימוש נרחב ברפואה הסינית וזמינה ברחבי העולם כתוסף תזונה.

ישנם מעל 400 סוגים שונים של פטריית קורדיספס. רובם מקורם בהרים של סין, קוריאה, נפאל, תאילנד וויאטנם. הסוג של פטריית המרפא הנפוץ ביותר ממשפחת הקורדיספס הוא Cordyceps Sinensis.

לפטריית הקורדיספס גוף ארוך דמוי אצבע וצבעה בדרך כלל בין צבע חום לכתום.

קורדיספס כל כך מבוקש בסין כך שלעיתים קרובות ניתן למצוא ק”ג קורדיספס ביותר מ-20 אלף דולר! רוב התוספים היום עשויים מסוג של תרבית פטרייתית מהונדסת בעלת מאפיינים הדומים למאפייני הקורדיספס סיננסיס אך הם אינם בעלי יכולת לייצר את הפטרייה עצמה.

  • קורדיספס מכונה לעתים קרובות פטריית הזחל בגלל צורתה הדקה והצינורית.
  • אין לבלבל בין קורדיספס לפטריות צפצפה ( Boletus edulis ) המשמשות למטרות קולינריות.

למה משמש קורדיספס?

ברפואה האלטרנטיבית, קורדיספס נחשבת לעתים קרובות כמגבר לאנרגיה טבעי. התומכים הנלהבים גם טוענים כי קורדיספס מגנה מפני בעיות בריאותיות כמו אסטמה, דיכאון, סוכרת, עייפות, כולסטרול גבוה וזיהומים בדרכי הנשימה העליונות.

קורדיספס גם מתיימרת להגביר את הביצועים האתלטיים, טענה שתפסה כותרות ב-1993 כאשר ספורטאים סיניים שברו שיאי עולם רבים, הישגים שיוחסו על ידי המאמן שלהם לתוספי קורדיספס.

הרבליסטים מטפלים בצמחי מרפא מאמינים כי קורדיספס יכול להגביר את החשק המיני, להאט את תהליך ההזדקנות ולהגן מפני סרטן. אולם, לא התבצעו מספיק מחקרים בבני אדם שיגבו את טענות אלו מדעית.

Fresh Cordyceps Flower/Fungi Food. Cordyceps Militaris on white background

ביצועים אתלטיים

עד כה, מחקרים על ההשפעות משפרות הביצועים של פטריית הקורדיספס הניבו תוצאות מעורבות.

במחקר משנת 2010 שפורסם ב- Journal of Alternative and Complementary Medicine, נראה כי תוסף קורדיספס יומי משפר את ביצועי הפעילות הגופנית, אם כי באופן צנוע, בקבוצה קטנה של מבוגרים, בגילאי 50 עד 75.

בינתיים, מחקר משנת 2016 מאוניברסיטת צפון קרולינה בצ’פל היל הראה שצריכת תוסף קורדיספס באופן יומי העלה בהדרגה את צריכת החמצן המקסימלית (VO2 max) אצל מבוגרים צעירים לאחר שלושה שבועות. 

סוכרת

קורדיספס משמשת כבר זמן רב כטיפול מסורתי לסוכרת בסין. אמנם יש מעט מחקרים איכותיים החוקרים את ההשפעות הללו בבני אדם, אך מספר מחקרים בבעלי חיים נערכו, בדרך כלל עם תוצאות לא חד משמעיות.

מחקר מ-2012 מטייוואן מדווח כי נטילה של תמצית קורדיספס במשך 4 שבועות הצליחה לשפר את רמות כולסטרול ולהפחית משקל בעכברים סוכרתיים (אך רמת הסוכר בדם לא השתנתה או עמידות לאינסולין)

למרות זאת, החוקרים הציעו כי היתרונות שמציעה פטריית קורדיספס לגבי ירידה במשקל בשליטה בסוכרת עשויים להיות משמעותיים. יתר על כן, כולסטרול מאוזן קשור בדרך כלל לרגישות בריאה לאינסולין.

לחץ דם גבוה

הטענה הרווחת היא כי לקורדיספס השפעות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון חזקות ולכן, שתי תכונות אלו עשויות לסייע במניעה או בטיפול בלחץ דם גבוה. רבים מיתרונות אלו יוחסו למולקולה המכונה קורדיצפין, הדומה בהרכב המולקולרי לאדנוזין. כמו אדנוזין, נראה כי קורדיצפין מסוגל להרפות את כלי הדם, לשפר את זרימת הדם וכך להוריד את לחץ הדם.

אותן הטבות עשויות להיות מורחבות לדרכי הנשימה. על פי מחקר משנת 2017 מסין,  כאשר נלקחת באופן יום יומי, תמצית קורדיספס עוזרת להרפות התכווצות דרכי נשימה עליונות ולשפר איכות חיים של חולי אסטמה בדרגה בינונית עד קשה.

מחלת הסרטן

מחקרים ראשוניים מראים כי קורדיספס עשוייה להציע הגנה מפני סוגים מסוימים של סרטן. על פי מחקר משנת 2008 שפורסם בכתב העת Journal of Microbiology and Biotechnology, תמצית קורדיספס הצליחה לעורר אפופטוזיס (מוות תאי) בתאי סרטן השד במחקרי מבחנה. תוצאות דומות נראו עם תאי סרטן המעי הגס. נראה שהקורדיספינים בפטריית הקורדיספס רעילים גם לתאי לוקמיה.

תופעות לוואי אפשריות

פטריית קורדיספס נחשבת בטוחה לשימוש לטווח קצר. חלק מהמשתמשים עלולים לחוות תופעות לוואי קלות, כולל כאבי בטן, בחילות, שלשולים או יובש בפה. תסמינים אלו לרוב מופסקים ברגע שהטיפול מופסק. אחרים דיווחו על טעם מתכתי מתמשך לאחר שימוש בתוספי קורדיספס, שעשוי להימשך זמן ממשוך יותר.

למרות הבטיחות היחסית שלה, מנגנון הפעולה של פטריית קורדיספס אינו מובן עדיין לגמר וייתכנו בעיות אצל משתמשים מסוימים. אם הינכם אלרגיים לעובשים או שמרים , סביר להניח שתפתחו אלרגייה לקורדיספס ומוטב אם לא תצרכו פטרייה זו.

ייתכן שאנשים המטופלים בתרופות לסוכרת יצטרכו להימנע מקורדיספס מכיוון שהשימוש המשולב עלול לגרום לירידה קיצונית ברמת הסוכר בדם ( היפוגליקמיה ).

ייתכן שאנשים עם הפרעות דימום או הנוטלים נוגדי קרישה (“מדללי דם”) או תרופות נוגדות קרישה צריכים להימנע גם מהקורדיספס. נטילתם יחד עלולה להגביר את הסיכון לדימום או לחבלות קלות. זה תקף גם אם אתם אמורים לעבור ניתוח. תצטרכו להפסיק לקחת קורדיספס לפחות שבועיים לפני כן כדי למנוע דימום מוגזם.

מעט ידוע על הבטיחות לטווח ארוך של נטילת קורדיספס. למרות שמניחים שהתוספים בטוחים, נותרו חששות לגבי הבטיחות הכללית של תרופות סיניות מסורתיות מיובאות.

בשל היעדר מחקר, אין להשתמש במוצרי קורדיספס מכל סוג בילדים, נשים הרות או אמהות מניקות.

מינון והכנה

בארצות הברית, קורדיספס זמין בדרך כלל בצורה של כמוסות, טבליות או אבקה. לעתים קרובות ניתן למצוא פטריות שלמות מיובשות באינטרנט, אם כי לא תמיד אתם יכולים להיות בטוחים שאתם מקבלים C. simensis או מין קורדיספס קשור.

קורדיספס שלם מיובש משמש לעתים קרובות להכנת טינקטורות ותמציות, בעוד שאבקת קורדיספס ניתן לערבב לתוך שייקים ושייקים חלבונים או לחלוט לתה.

אין הנחיות אוניברסליות לשימוש מתאים של קורדיספס או תוספי קורדיספס. ככלל אצבע, לעולם אל תשתמשו ביותר מהמינון המומלץ על תווית המוצר. אם אתם מפתחים תסמינים חריגים כלשהם לאחר צריכת קורדיספס, הפסיקו ויידעו את הרופא שלכם. והקפידו תמיד לשמור את אריזת המוצר.

מה לחפש

תוספי תזונה בארצות הברית אינם נדרשים לעבור את הבדיקות הקפדניות שעושות תרופות פרמצבטיות. כדי להבטיח איכות ובטיחות, הקפד לקנות תוספים שנבדקו ואושרו על ידי ה-USP Pharmacopeia (USP), ConsumerLab או גוף מאשר מוכר אחר.

שימו לב גם לתוספי מזון שכותרתם “ללא שמרים”. אלה נוטים פחות להיות מזוהמים בעובשים שבדרך כלל שורצים במוצרי פטריות מיובשות.

בקניית תוסף קורודיספס, שימו לב שתכשירים רבים אינם עשויים מ- C. simensis. חלקם מקורם של מיני קורדיספס, כמו C. militaris, או מעורבים עם פטריות ריישי בריכוזים משתנים. אלא אם כן יש הסמכה של USP או ConsumerLab, לעתים קרובות אי אפשר לדעת כמה, אם בכלל, קורדיספס יש במוצר.

מצדו, המרכז הלאומי לבריאות משלימה ואינטגרטיבית מדווח כי מוצרי צמחי מרפא סיניים מזוהמים לעיתים בתרופות, רעלים או מתכות כבדות. ייתכן שאחרים אפילו לא יכללו את המרכיבים הרשומים.