פטריית טרמטס – CORIOLUS

פטריית טרמטס (Trametes versicolor) – הידועה גם בשמות זנב הודו, Turkey Tail ו-Polyporus versicolor –  היא פטריית נפוצה שנמצאת בכל העולם. פירוש השם versicolor  הוא ‘ממספר צבעים’ והוא מתאר בצורה נהדרת  את הפטרייה הזו שמציגה מגוון צבעים שונים. מכיוון שצורתה וריבוי הצבעים שלה דומים לאלו של תרנגול הודו בר, הפטרייה זכתה לשם ‘זנב הודו’ (Turkey tail). 

המשטח העליון של הכובע מציג אזורים של צבעים שונים, והשוליים הם תמיד הבהירים ביותר. מתחת לשכבת הטומנטום (השכבה החיצונית) יש שכבה שחורה, שמכסה את הבשר הלבנבן. עובי הבשר עצמו 1-3 מ”מ ובעל מרקם עורי. 

Turkey Tail גדלה בדרך כלל בקבוצות על בולי עץ וגדמים של עצים נשירים והיא נפוץ מאוד בצפון אמריקה. הפטרייה חסרת גבעול. והכיפה שלה בצבע חום-חלודה או חום כהה יותר, לפעמים עם אזורים שחורים.  הכיפה שטוחה, בשטח של עד 8 x 5 x (0.5-1)  ס”מ. לרוב בצורת משולש או עיגול, עם אזורים של שערות עדינות. במשך מאות שנים, אנשים השתמשו בפטרייה הזו כתוסף בריאות. ברפואה הסינית המסורתית, אנשים משתמשים בתמצית זנב הודו ( Yun zhi) כטיפול במצבי נשימה.

נראה כי תמצית זנב הודו גורמת מעט, אם בכלל, השפעות שליליות. עם זאת, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני נטילתה ולרכוש רק גרסה מטוהרת ממקור מהימן.

פטריות זנב הודו עשויות לסייע בחיזוק המערכת החיסונית. מספר מחקרים הראו שלפטריות זנב הודו יש תכונות מחזקות את מערכת החיסון. לדוגמה, מיצוי שלה עשויה להיות שימושי במלחמה בסוגים מסוימים של סרטן, על פי מחקר משנת 2014. באותו מחקר, החוקרים בחנו טיפול נבדקים בעזרת חמישה סוגי פטריות, כולל זנב הודו, כטיפולי סרטן משלימים. הם מסכמים, “בסיס הראיות לשימוש בפטריות בטיפול בסרטן גדל מאוד”. עם זאת, אף אחד מהמחקרים הללו לא ממליץ על תמצית פטריות כטיפול עצמאי. במקום זאת, החוקרים מצאו כי לתמציות אלו עשויות להיות יתרונות עבור אנשים המשתמשים בהן לצד טיפולים קונבנציונליים כגון כימותרפיה.

מנגנון פעילות

פטריות טרמטס מכילות תרכובות הנקראות פולי-סכרו-פפטיד (PSP) ופוליסכריד-K (PSK). PSP ו-PSK שניהם נמצאו כמעכבים את הצמיחה של תאים סרטניים. כמה ראיות מצביעות על כך של-PSP עשוי לעורר את המערכת החיסונית, במיוחד בשילוב עם טיפולים אנטי-סרטניים אחרים. חוקרים בודדו את תרכובת PSK. ביפן, PSK הוא טיפול משלים מאושר לסרטן, על פי המכון הלאומי לסרטן. עם זאת, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לא אישר את המוצר לשימוש זה בארה”ב.

סרטן מעי גס

סרטן המעי הגס נפוץ בארה”ב. למעשה, האגודה האמריקאית לסרטן טוענת כי יותר מ-100,000 אנשים יקבלו אבחנה לגביו ב-2022.

PSP מתמצית זנב הודו עשוי לעכב את צמיחת תאי סרטן המעי הגס, על פי מחקר מסוים. PSP עשוי גם לעצור את תאי סרטן המעי הגס מלייצר גרורות, מדווחים מחברי המחקר. עם זאת, זה היה מחקר מבוסס מעבדה. הצוות לא ערך את המחקר בבני אדם. אך יש לזכור כי סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מצאה ש-PSK מפטריית זנב הודו הוא תוסף בטוח ויעיל לאנשים עם סרטן המעי הגס או צורות אחרות של סרטן המעי. מחברי הסקירה מסכמים כי אנשים הנוטלים PSK עשויים לשפר את שיעורי ההישרדות, והם ממליצים לשלב PSK עם כימותרפיה.

סרטן השד

לאחר סרטן העור, סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בארה”ב. הקו הראשון של הטיפול בסרטן השד הוא כימותרפיה, אך כמות מוגבלת של מחקרים בדקה האם תמצית זנב הודו עשויה להועיל במהלך או לאחר טיפול זה.

במחקר אחד קטן, תשעה משתתפות עם סרטן שד בשלב 1, 2 או 3 עברו טיפולי כימותרפיה והקרנות סטנדרטיים. לאחר מכן הם לקחו 3, 6 או 9 גרם של תמצית זנב הודו במנות מחולקות בכל יום במשך 6 שבועות.

לאחר אנאליזה, החוקרים הגיעו למסקנה שהתמצית תרמה להגברת רמות התאים הנלחמים בסרטן במערכת החיסון.

מחקר אחר בחן תוספי מזון טבעיים שרופאים ממליצים עליהם בשילוב עם כימותרפיה. המחברים הצביעו שתמצית זנב הודו הייתה הטיפול הטבעי שנרשם לרוב לאנשים עם סרטן השד, והם מתארים את התמצית כ”תואמת כימותרפיה”.

יתרונות בריאותיים במעיים

התרכובות בפטריית זנב הודו עשויות להציע גם יתרונות לבריאות המעיים: 

אחד, כמו רוב הפטריות, זנב הודו מכיל סיבים, שהם חלק בלתי ניתן לעיכול במזון צמחי המסייע בשמירה על עיכול בריא. פטריות אלו עשויות לספק גם יתרונות אחרים, כולל: חיידקי מעיים בריאים

מחקר הראה כי קיום מושבה בריאה של חיידקים במעיים יכולה לסייע במניעת מחלות ולתמוך במערכת החיסון. זנב הודו עשויה להועיל בשמירה על איזון של חיידקי המעי, ולכן משפרת את הבריאות הכללית.

מחקר אחר מצא של-PSP מזנב הודו יש יכולות פרו-ביוטיים והינו עוזר למעי לווסת את מאזן החיידקים שלו. פרביוטיקה היא סוג של סיבים הפועלים כמקור מזון לחיידקים בריאים במעיים. בנוסף, עדויות אחרות מצביעות על כך ש-PSP מווסת את המיקרוביום של המעי על ידי איזון רמות של חיידקים בריאים במעיים.

השמנה

מחקר מוגבל מצביע על כך שאחד הרכיבים של פטריית זנב הודו הינו בטא גלוקן. בטא גלוקן הוא סיב תזונתי מסיס המצוי בשבולת שועל ובשעורה וכן בבקטריות, פטריות ושמרים. הבטא גלוקן נמצא יעיל במניעת מחלות לב וכלי דם ומחלות אוטואימוניות. בטא גלוקן גם קשור לחלבון PGB וחלבון זה יכול לעזור במניעת השמנת יתר.

מחקר בעכברים, למשל, מצא ש-PBG עזר למנוע עלייה במשקל אצל אלו שאכלו דיאטה עתירת שומן. המחקר מצא כי PBG עשוי לסייע באיזון חיידקים מסוימים במעיים, אשר יכולים לסייע במניעת השמנת יתר. עם זאת, אישור השפעות אלו בבני אדם ידרוש מחקר נוסף.

סיכונים

מכיוון שזנב הודו היא פטרייה, כל מי שיש לו אלרגיה לפטריות או עובש לא צריך להשתמש בה. נטילת כל תמצית פטריות עלולה לגרום לתגובות מסוימות אצל אנשים שונים.

המדע טרם זיהה תופעות לוואי חמורות הקשורות לזנב הודו. עם זאת, כמה תופעות לוואי קלות יותר עשויות לכלול:

  • צַרֶבֶת
  • עצירות
  • בחילה
  • כאב בחזה
  • תסמינים דמויי הצטננות או שפעת

כל מי שנמצא בקבוצת סיכון צריך להתייעץ עם רופא לפני שהוא מנסה כל תוסף חדש, כולל תמצית זנב הודו.

איך לקחת תמצית זנב הודו

אנשים לא צריכים לצרוך פטריות זנב הודו בטבע. האדמה או האזור סביב הפטרייה עלולים להיות מזוהמים במזהמים או בחיידקים. בנוסף, סוגים מסוימים של פטריות הם רעילות, וקשה לדעת אילו הם בטוחות. לזנב הודו יש מרקם לעיס וטעם חזק. יש אנשים שאוהבים לקצוץ פטריות זנב הודו מיובשות ולהשרות אותן בתה, בעוד שאחרים משתמשים בהן בבישול.

תמצית זנב הודו זמינה גם בצורה של אבקה או קפסולה. פעל תמיד לפי הוראות המינון בקפידה. חשוב לא לקחת יותר ממה שההתוויה ממליצה. חפשו תוסף זנב הודו מטוהר או פטריות זנב הודו ממקור בעל מוניטין.

סיכום

לפטריות זנב הודו עשויות להיות תכונות מחזקות מערכת החיסון התומכות בטיפול בסרטן עבור אנשים מסוימים. נראה שהן גם עוזרות לשמור על בריאות המעיים. עם זאת, לא הוכח כי תמצית זנב הודו מטפלת בסרטן בפני עצמה. במקום זאת, היא עשוייה להיות תוספת שימושית לתוכנית טיפול רפואי, בפיקוח רופא ובאישורו. זנב הודו עשוי להיות טיפול טבעי מבטיח בשילוב עם טיפולים אחרים, אך אישור היתרונות שלו ידרוש מחקר נוסף בבני אדם.