מיתוסים – מה באמת אומרים על פטריות מרפא

יש הרבה מידע סותר, ולמען האמת מידע מוטעה, לגבי תוספי פטריות. חשוב להבין את מחזור החיים של הפטריות וכיצד מגדלים פטריות על מנת לעשות בחירה מושכלת בבחירת תוספי פטריות ועל כן אספנו מספר מיתוסים בנושא.

מיתוס 1: מוצרים המכילים תפטיר פטריות הם רק “שקית של אורז או שיבולת שועל”

בעוד שחלק מהפטריות מגודלות על מצע אכיל של אורז או שיבולת שועל אורגנית, אין זה אומר שהמוצר המוגמר מכיל אורז או שיבולת שועל, לפחות לא באותה צורה. כאשר תפטירי פטריות גדלים, הם ניזונים ומפרקים את המצע התזונתי של שיבולת השועל. שיבולת שועל מזינה את התפטיר בשלב ההתפתחות הבא.

עד שכל הפטרייה – גוף הפרי והתפטיר – נאספה, שיבולת השועל כבר מתעכלת לחלוטין. גידול פטריות על מצע אכיל מאפשר שימוש בכל חלקי מחזור החיים של הפטרייה, כולל:
גוף מניב
תַפטִיר
תרכובות חוץ-תאיות המיוצרות על ידי התפטיר מפוזרות בתוך המצע (אנזימים, פוליסכרידים, מטבוליטים משניים)
מצע תפטיר- מטריקס בלתי נפרד של תפטיר ושאריות של שיבולת שועל מותססת, שהומרה אנזימטית שעליה גודלו פטריות

מיתוס 2: גוף הפרי לבדו הוא החלק המועיל ביותר של הפטרייה.

כשאנחנו חושבים על פטרייה, רובינו חושבים על גוף הפרי, המורכב מהגבעול, הכובע והזימים. עם זאת, מתחת לפני השטח, יש מבנה דמוי שורש הנקרא תפטיר. גם גוף הפרי וגם התפטיר מכילים תרכובות ביו-אקטיביות מועילות. במקרים מסוימים, כמו עם פטריית רעמת האריה, תרכובות אלו הן בלעדיות לגוף הפרי או לתפטיר, כך שהשגת התועלת המלאה דורשת צריכה של שני החלקים.

מיתוס 3: התפטיר לבדו הוא החלק המועיל של הפטרייה

בעוד שהתפטיר של פטרייה מכיל שפע של חומרים מועילים, חלק מהתרכובות הביו-אקטיביות ייחודיות או מצויות יותר בגוף הפרי. פטריית הריישי מספקת דוגמה טובה לכך. גוף הפרי הבוגר מכיל רמות גבוהות יותר של טריטרפנים, תרכובות התומכות במערכת החיסון של הגוף. השגת התועלת המלאה של נוגדי החמצון הללו מתרחשת כאשר גוף הפרי, כמו גם התפטיר, נצרכים.

מיתוס 4: רק פטריות שגדלו בסין הן פטריות פונקציונליות אמיתיות

בעזרתם של מיקולוגים – מדענים שחוקרים פטריות – מינים רבים של פטריות פונקציונליות מגודלות כעת בהצלחה בחוות מקורות בארצות הברית. עם שליטה בכל היבט של תהליך גידול הפטריות מתחילתו ועד סופו, ניתן להבטיח שפטריות פונקציונליות נקיות ממזהמים והשפעתן עומדות בתקן BRC Global for Food Safety)   BRCGS).

מיתוס 5: תמצית פטריות עדיפה על פני פטריות שלמות

תמציות פטריות רבות עוברות תהליך מיצוי יחיד או כפול במים או אלכוהול כדי ללכוד תרכובות כימיות ספציפיות. במהלך תהליך המיצוי, תרכובות ספציפיות עשויות להילכד אך חומרים מזינים אחרים שנמצאים לעתים קרובות בתוך הפטרייה כולה עלולים ללכת לאיבוד. אם רוצים חומרים מזינים מסוימים, תמצית עשויה להיות דרך מקובלת לגשת אליהם.

אבקות פטריות עוברות פחות עיבוד כאשר כל הפטרייה – מסת התפטיר וגוף הפרי – מיובשת ומאובקת. חומרים מזינים נוספים, כולל סיבים פרה-ביוטיים, נותרים זמינים מכיוון שהאיכויות המקוריות של הפטרייה נשמרות. עם פחות עיבוד, אבקות פטריות מספקות מגוון רחב של תרכובות ביו-אקטיביות.