פטריית פלאורוטוס – Oyster Mushroom

ידועה גם בשם פטריית היער או פטריית הצדף, באנגלית Pleurotus. הן משפחת הפטריות השנייה הנפוצה ביותר בטבע (לאחר משפחת אגריפוס, פקועות). אלו גם פטריות מאד קלות לתרבות וגידול. ביחד, 2 זנים אלו מהווים 30% מכלל הפטריות המתורבתות בכל העולם.

גדלות בטבע על עצים ולפיכך משתייכות לקבוצת הפטריות אשר מכונות ‘מפרקי עץ’.

ישנם כ-40 סוגים של פטריות צדפה, כל הסוגים אכילים ונהנים מהם בדרך כלל במנות כמו פסטה ומוקפצים.

הן ידועות בסגולות הרפואיות שלהן ומכילות מגוון תרכובות צמחיות חזקות. למעשה, הם שימשו בגישות הרפואה המסורתית במשך מאות שנים.

עשירות בחומרי הזנה 

פטריות צדפות עמוסות בסיבים, ויטמינים, מינרלים וחומרי תזונה חשובים אחרים. הם גם דלים בפחמימות, ולכן הן בחירה טובה עבור אנשים שמנסים לקצץ בפחמימות בתזונה שלהם .

להלן התוכן התזונתי של כוס אחת (86 גרם) של פטריית צדפה:

קלוריות: 28

פחמימות: 5 גרם

חלבון: 3 גרם

שומן: <1 גרם

סיבים: 2 גרם

ניאצין: 27% מהערך היומי (DV)

חומצה פנטותנית – ויטמין B5 – 22% מהערך היומי

חומצה פולית: 8% מה-DV

כולין: 8% מה-DV

אשלגן: 8% מה-DV

ברזל: 6% מה-DV

זרחן: 8% מה-DV

אבץ: 6% מה-DV

הפטריות מכילות גם כמויות קטנות יותר של חומרים מזינים אחרים, כולל ויטמין D וסלניום

נוגדות חמצון

פטריות צדפות מספקות נוגדי חמצון , שהם חומרים המסייעים להפחית את הנזק התאי בגופכם. לדוגמה, שבע מולקולות פנוליות זוהו בתמציות פטריית יער, כולל חומצה גאלית, חומצה כלורוגנית ונרינגנין – כולן פועלות כנוגדי חמצון בגופכם. פטריות אלו מכילות גם את חומצת האמינו ארגותיונאין, בעלת השפעות נוגדות חמצון חזקות.

מחקר משנת 2007 במכרסמים מצא שטיפול בתמצית פטריות צדפות שיפר את רמות נוגדי החמצון והוריד סמנים דלקתיים מסוימים, כולל מלונדאלדהיד (MDA), בחולדות מבוגרות ( 10מקור מהימן ).

באופן דומה, מחקר משנת 2020 הבחין שהתמצית הראתה השפעות נוגדות חמצון וסייעה להפחית נזק לכבד שנגרם על ידי כימיקלים רעילים. יתרה מכך, מחקר משנת 2016 מצא שתמצית מפטריית צדפה אפורה ( Pleurotus pulmonarius ) עיכבה נזק חמצוני לתאי עורק אנושיים ומנעה חמצון של כולסטרול LDL (רע), אולי הודות לחומצת האמינו ארגותיונאין. חמצון של כולסטרול LDL (רע) מעורב בתהליך של טרשת עורקים, שהיא הצטברות פלאק בעורקים שעלול להוביל למחלות לב.

למרות שמחקרים בבעלי חיים ובמבחנות מצביעים על כך שפטריות צדפות מספקות נוגדי חמצון ועשויות להגן מפני נזק תאי, יש צורך במחקר נוסף בבני אדם.

בריאות הלב

פטריות צדפות עשויות להועיל ללב על ידי הפחתת גורמי סיכון למחלות לב כמו כולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה.

פטריית צדפה עשירה במיוחד במספר מולקולות הידועות כמועילות לבריאות הלב, כולל סיבים הנקראים בטא-גלוקנים.

בטא-גלוקנים מותססים על ידי חיידקי מעיים לייצור חומצות שומן בעלות שרשראות קצרות שיכולות לסייע בהפחתת ייצור הכולסטרול בגוף. מעניין לציין כי פטריות היער מספקות פי שתיים יותר בטא-גלוקנים מפטריות כפתור למשל (כמו שמפיניון).

מחקר ביקורת אקראי קטן משנת 2011 בקרב 20 אנשים מצא שאכילת מרק המכיל 30 גרם של פטריות צדפה מיובשות במשך 21 ימים הורידה את רמות הטריגליצרידים, הכולסטרול הכולל ורמות הכולסטרול הרע (LDL) בהשוואה לטיפול בפלסבו.

בנוסף, סקירה משנת 2020 של שמונה מחקרים אנושיים מצאה שצריכת פטריית צדפה באופן יומי סייעה להוריד את רמת הסוכר בדם, הטריגליצרידים, לחץ הדם והאינסולין, כל אלו עלולים לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב.

עם זאת, המחברים ציינו כי לכל המחקרים הזמינים יש סיכון גבוה להטיה וכי יש צורך במחקרים עתידיים מתוכננים היטב כדי להבין טוב יותר כיצד צריכת פטריית צדפה עשויה לשפר את בריאות הלב.

ויסות סוכר בדם

פטריות צדפות עשויות לסייע בוויסות רמות הסוכר בדם. מחקר שנערך בקרב 22 אנשים עם וללא סוכרת סוג 2 מצא כי נטילת אבקת פטריות צדפה הפחיתה את רמות הסוכר בדם לאחר הארוחה .המחברים שיערו כי הפטריות הגבירו את השימוש בסוכר ברקמות הגוף (כך סילקו סוכר מהדם מהר יותר) תוך עיכוב חלבונים מסוימים המגבירים את רמות הסוכר בדם.

באופן דומה, מחקר משנת 2007 בקרב 30 אנשים מאושפזים עם סוכרת מסוג 2 מצא שאכילת 150 גרם של פטריות צדפה מבושלות מדי יום במשך 7 ימים הפחיתה את רמת הסוכר בדם בצום ב-22% ואת הסוכר בדם לאחר הארוחה בממוצע של 23%. לאחר שהמשתתפים הפסיקו את הטיפול בפטריות למשך שבוע, רמת הסוכר בדם בצום ולאחר ארוחה עלתה בממוצע של 13% ו-20%, בהתאמה. הטיפול גם הפחית משמעותית את לחץ הדם, הכולסטרול והטריגליצרידים של המשתתפים. בנוסף, מחקר שנערך בקרב 27 גברים עם סוכרת מסוג 2 ולחץ דם גבוה מצא שטיפול ב-3 גרם אבקת פטריות צדפה ליום למשך 3 חודשים הפחית משמעותית את ההמוגלובין A1c (HbA1c), סמן לרמות סוכר בדם גבוהות לטווח ארוך.

סקירה משנת 2020 העלתה כי ניתן לייחס השפעות פוטנציאליות אלו להורדת רמת הסוכר בדם לריכוז הגבוה של בטא גלוקנים בפטריות, שכן סוג זה של סיבים מאט את עיכול וספיגת הפחמימות.

פטריות צדפה תומכות במערכת החיסון.

פטריות צדפות עשויות לתמוך במערכת החיסון שלכם בכמה דרכים.

לדוגמה, pleuran – סוג של סיבים בטא גלוקן שמקורם בפטריות צדפה הוכחו כבעלי תכונות מווסתות למערכת החיסון. בנוסף, לפטריות תכונות אנטי-ויראליות ואנטי-בקטריאליות. במחקר שנמשך 130 יום בקרב 90 אנשים עם וירוס הרפס סימפלקס מסוג 1 (HSV-1) , טיפול עם תוסף פלוראן משולב, ויטמין C ואבץ שיפר את תסמיני HSV-1 והפחית את משך וחומרת תסמיני הנשימה יותר מאשר ויטמין C לבדו.

טיפול בפלוראן הוכח גם כמשפר באופן משמעותי תסמינים בילדים עם דלקות חוזרות בדרכי הנשימה ומפחית באופן משמעותי את השכיחות של דלקות בדרכי הנשימה העליונות אצל ספורטאים. בנוסף, מחקר שנמשך במשך  8 שבועות בקרב 41 אנשים מצא כי בהשוואה לפלצבו, נטילת תוסף תמצית פטריות צדפה יומי הגבירה את תגובת המערכת החיסונית על ידי הפעלת אינטרפרון γ (IFN-γ), מולקולה הממלאת תפקיד קריטי בהגנה מפני זיהום.

יתרונות פוטנציאליים אחרים 

בנוסף ליתרונות האפשריים המפורטים לעיל, מחקרים מראים שפטריות צדפות עשויות לעודד בריאות בדרכים נוספות:

תכונות אנטי-גידולים פוטנציאליות – מחקר במבחנות ובבעלי חיים מצביע על כך שפטריות אלו עשויות לספק השפעות נגד גידולים. עם זאת, מחקר אנושי חסר.

יתרונות בריאותיים במעיים – מחקר בחולדות משנת 2021 מצא כי הוספת פטריות צדפה לתזונה של חולדות שמנות הפחיתה את הצמיחה של חיידקים פתוגניים והגבירה את הייצור של חומצות שומן קצרות שרשרת מועילות במעיים שלהן.

השפעות אנטי דלקתיות – פטריות אלו מכילות תרכובות אנטי דלקתיות. מחקר בחולדות משנת 2020 מצא שטיפול אוראלי עם תמצית פטריות צדפה הפחית באופן משמעותי את הדלקת הנגרמת בכפות של חולדות.

רב תכליתי וטעים 

בנוסף ליתרונות בריאותיים פוטנציאליים, פטריות אלו זוכות להערכה עבור השימושים הקולינריים שלהן. כל חלקיהם אכילים, כולל הכיפות, הזימים והגבעולים.

הנה כמה דרכים לשלב פטריות צדפות בתזונה שלכם:

  • מוסיפים אותם למרקים ותבשילים
  • מבשלים ומוסיפים אותם למנות פסטה ודגנים
  • מטגנים אותם עם שמן זית ושום לתוספת מזינה
  • קוצצים ומוסיפים אותם לרטבים ולרוטב
  • השתמשו בהם בתבשילי ביצים כמו פריטטות, חביתות וקישים
  • צולים אותם על שיפודים עם ירקות ומקור חלבון כמו שרימפס או עוף
  • צולים אותם בתנור

אל תפחדו לנסות לנסות לשלב אותן במתכונים המלוחים האהובים עליכם

שורה התחתונה

פטריות צדפות הן סוג מאד פופולרי של פטריות המקושרות למספר יתרונות בריאותיים.

בנוסף להיותן מזינות מאוד, הן עשוייות לקדם את בריאות הלב והמערכת החיסונית, לעודד רמות סוכר בריאות בדם ולספק השפעות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות.

כדאי לנסות להוסיף את הפטריות המגוונות הללו לתזונה שלכם על ידי שימוש בהן במנות כמו פסטה, תבשילים וחביתות.